Interview met Philip de Graaf Commercieel Manager Koelewijn Oostmaat BV, hij is niet vreemd in de viswereld, want Philip heeft ruim 25 jaar ervaring in deze branche.
Kan je iets over jezelf vertellen?
Ik ben Philip de Graaf – 41 jaar – gelukkig getrouwd met mijn vrouw Anita en twee fantastische kids, een dochter Beau en zoon Finn. Naast mijn dagelijkse werkzaamheden doe ik vrijwilligerswerk als lid sponsorcommissie bij V.V. IJsselmeervogels. Daarnaast mag ik aanschuiven als voorzitter bij de adviescommissie horeca van de gemeente Bunschoten. In mijn vrije tijd vis ik graag en doe ik aan hardlopen.
Sinds wanneer ben je in dienst bij The Koelewijn Group en wat was je eerste functie?
Ik ben in vaste dienst gekomen in 2008. Mijn allereerste functie bij Koelewijn’s Haringinleggerij BV was assistent verkoop. Dit hield in dat ik mij voornamelijk bezig hield met de verkoop aan de plaatselijke ambulante visspecialisten.
Wat is je huidige functie en wat was ervoor nodig om hier te komen?
Mijn huidige functie is Commercieel manager / MT lid en ik ben doorgegroeid door ambitie en liefde voor de vissector.
Wat zijn de leuke kanten van je functie?
Koelewijn Oostmaat BV is nog echt een familiebedrijf, waarbij ik het erg fijn en belangrijk vind dat het omzien naar elkaar centraal staat. Alle aspecten die bij mijn functie horen en ‘spontaan’ om de hoek komen kijken zijn erg interessant. Hierbij kan je denken aan het ontwikkelen van nieuwe producten en we zijn altijd druk met innoveren. Bij het managen van onze marketing activiteiten is veel inspiratie en enthousiasme nodig, wat het werk weer uitdagend maakt. Daarnaast maakt het prettige contact met al onze (internationale) klanten mijn baan nog leuker. Last but not least; netwerken en nieuwe klanten binnen hengelen vind ik fantastisch.
''Koelewijn Oostmaat BV is nog echt een familiebedrijf, waarbij ik het erg fijn en belangrijk vind dat het omzien naar elkaar centraal staat.''
Wat zijn de minder leuke kanten van je functie?
Op dit moment zijn veel factoren onzeker en turbulent. Zoals Hein eerder zei in de nieuwsbrief, is dat er (flinke) problemen zijn ontstaan door de pandemie en de huidige situatie tussen Oekraïne en Rusland. Denk aan gestegen voedsel- en benzineprijzen, de huizenmarkt, tekorten op veel andere vlakken etc... Deze onderwerpen hebben een enorme impact op het dagelijks leven van ons allemaal. In onze organisatie hebben we op dit moment te maken met veel onzekerheden. Een van de belangrijkste issues op dit moment is de aanvoer van verse vis, zowel nationaal als internationaal en de bijbehorende prijsstijgingen van de grondstoffen. Daarnaast volgt het personeelstekort en de vraag die wij onszelf stellen is: hoe moeten wij hiermee omgaan en wat is ervoor nodig om dit probleem op te lossen? Dit is en blijft voorlopig een grote uitdaging voor ons.
Wat heb je tot nu toe bereikt?
Tot drie jaar geleden leverde we voornamelijk alleen koelverse maatjesharing aan meerdere supermarktketens. Toen we deze stap hadden bereikt, was het tijd voor een volgende stap. Wij hebben een heel breed en diep visassortiment, die uitermate geschikt is voor meerdere afzetmarkten en die we dus naar mijn mening ook moesten gaan aanbieden. Hier hebben wij dan de afgelopen jaren hoog op ingezet. Succes en groei kwamen gelijk en nu produceren we dagelijks meer dan 35 verschillende visproducten voor meerdere nationale en internationale Retail en Foodservice klanten. Het geeft mij enorm veel voldoening, trotst en doorzettingsvermogen als ik zie hoe wij hier met ons hele team dagelijks ons beste beentje voorzetten om onze kwaliteit die wij nu leveren door te blijven zetten, te innoveren en door te groeien.
Wat zijn je (commerciële) toekomstdoelen voor Seven Seas?
Als commercieel manager wil ik graag verdere groei en professionalisering realiseren van onze organisatie. De groeistrategie ligt voornamelijk bij onze bestaande klanten en we willen onze producten nog meer afzetten in Duitsland, België, Frankrijk en Italië. Dit zou een realistisch doel zijn, omdat we de juiste netwerken en middelen hiervoor hebben. We blijven ook vol inzetten op het ontwikkelen van nieuwe producten en innovaties die we snel kunnen introduceren bij onze partners, hier zijn we heel erg goed in. Tot slot hebben wij als doel onze huidige klanten keer-op-keer enthousiast te houden met innoverende (actie) producten, die wij snel kunnen inzetten. Dit zullen wij in de toekomst kenbaar maken op diverse internationale expo’s.
Hoe reageert je als je tijdens je werk onder druk wordt gezet?
Als ik enorme stress ervaar dan kan ik wel een beetje kortaf zijn, als ik eerlijk ben. Inmiddels zijn mijn collega’s daar van op de hoogte en weten zij dat het niks persoonlijks is. Even goede vrienden!
Wat is de moeilijkste situatie die je op je werk hebt meegemaakt?
De moeilijkste situatie die ik op het werk heb meegemaakt is eigenlijk begonnen door de afgelopen twee jaar. Door de pandemie heb ik weinig/nauwelijks fysiek contact gehad met onze klanten en gingen veel meetingen via Teams. Dat maakte het werk minder leuk en soms ook lastig, want face-to-face is toch anders. Daarnaast maakt de huidige situatie en onzekerheden in de wereld mijn werk nu niet makkelijker. Stay active, healthy & positive en alles komt uiteindelijk goed!
Alle rechten voorbehouden | SevenSeas